
28.06.2022
Subiecte: Educație, Revoluția bunei guvernări, Parlament
Coaliția PSD-PNL-UDMR respinge inițiativele USR din domeniul educației pe care, apoi, le copiază în hotărâri de guvern
Coaliția
PSD-PNL-UDMR a respins mai multe inițiative legislative depuse de USR și care
ar fi condus la modernizarea sistemului educațional din România.
Astfel, coaliția
de guvernare a respins inițiativa legislativă a senatorului USR Ștefan Pălărie
prin care se introducea un număr minim de ore în anul școlar. În condițiile în
care România este în primele trei țări cu cele mai puține zile de școală din
Europa și aproape jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcțional,
introducerea unui număr minim de zile de școală prin raportare la nivelul de
studiu din învățământul preuniversitar era o necesitate.
Ștefan
Pălărie: „Am atras
atenția încă din anul 2021 că avem un risc real ca anul școlar să continue să
scadă an după an (în număr de zile), în ciuda faptului că pretențiile legate de
conținuturile predate rămân aceleași. Am propus legislativ să ajungem la 185 de
zile pe an, în linie cu media țărilor europene. Legea a fost respinsă, dar
ideea a fost transpusă în structura și durata anului școlar hotărât de Ministerul
Educației. Ideea legii a ajuns să fie implementată și acest lucru e cel mai
important”.
Surprinzător,
inițiativa USR privind finanțarea unităților de învățământ speciale particulare
și care este în conformitate cu hotărârea nr. 4 din 2017 CNCD, prin care s-a
constatat că neacordarea finanțării pentru învățământul privat special
reprezintă discriminare, a fost adoptată de Senat. Astfel, conform proiectului,
finanțarea acestor unități urmează să se facă din sumele defalcate ale
bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor județene și ale
sectoarelor municipiului București, la nivelul cheltuielilor salariale cu tot
personalul angajat, păstrând limitele de salarizare prevăzute pentru personalul
angajat în unitățile speciale de stat și limitele de normare a cadrelor
didactice, didactice auxiliare și nedidactice în raport cu numărul de
clase/elevi.
Ștefan
Pălărie: „După votul
în unanimitate dat în camera Senatului pe legea de finanțare a învățământului
special privat acreditat, avem o întoarcere la normalitate în România.
Principiul de finanțare care urmează elevul în școlile acreditate ajunge în
sfârșit să fie aplicat nediscriminatoriu chiar dacă o școală specială este
organizată de stat sau în regim privat. Este un pas înainte pentru România, dar
și pentru elevii cu deficiențe care învață astăzi în învățământul special
acreditat privat”.
Cea de a treia
inițiativă USR din domeniul educației respinsă de coaliția de guvernare avea ca
obiect reglementarea începutului vacanței intersemestriale în sensul decalării
pe zone geografice și al începutului vacanței de vară și decalarea ei pe ani de
studiu, măsură ce ar fi favorizat dezvoltarea turismului în general și a celui
educațional în mod special.
Ștefan
Pălărie: „Ideea de a
avea vacanța de primăvară diferențiată de la regiune la regiune a fost o altă
idee preluată de Ministerul Educației. Legea a fost respinsă, deși ar fi putut
să fie îmbunătățită prin amendamente. Aplicarea ei însă a ajuns să prindă viață
prin ordin de ministru care a implementat același concept de vacanță
diferențiată, așa cum a și recunoscut în timpul dezbaterii moțiunii simple. Ne
întristează când vedem stilul ăsta de japcă în locul unei abordări
colaborative, dar mai important decât orice este să vedem că bunele idei USR că
ajung realitate. Iar asta nu ne-o poate lua nimeni”.
Tag-uri: educatie, stefan palarie