Restart. Reformăm România.

Destinațiile eco și de proximitate – pariul nostru pentru viitorul turismului

Dezvoltarea turismului de proximitate și a eco-turismului prin simplificarea legislativă, operaționalizarea Organizațiilor de Management al Destinației.  

În prezent ca efect al pandemiei Covid 19 turismul este unul din cele mai afectate sectoare.

România miza tocmai pe turism ca ramură cu potențial de dezvoltare, înainte de criză, acesta fiind considerat un domeniu cu potențial competitiv.

Însă în noul context, specialiștii în domeniul turismului estimează că vacanțele din 2020 vor fi atipice. Turiștii se vor orienta mai mult pe siguranță și se vor îndrepta mai mult pe turismul intern. Se apreciază că structurile de cazare cele mai căutate vor fi unitățile cu 4-5 camere și pensiunile agroturistice. Toate aceste elemente au potențial important de angrenaj social pentru dezvoltarea comunităților rurale/montane.

De asemenea, în România, există o lipsă evidentă a formelor flexibile de organizare a activităților în afara școlii în învățământul preuniversitar. Cu atât mai mult cu cât aceste activități ar constitui forme ale turismului de proximitate concretizate în scurte excursii și vizitarea obiectivelor turistice locale. Există o oportunitate pentru aceste OMD-uri de a crea programe școlare speciale – excursii tematice cu caracter educativ pentru elevi (programe de turism educațional).

Vom merge în trei direcții pentru relansarea turismului: operaționalizarea Organizațiilor de Management al Destinației, simplificarea legislativă privind spațiile de cazare de mici dimensiuni și pentru producătorii locali și stimularea cererii prin vouchere de vacanță pentru elevi, pentru excursii educative cu școala. Voucherele vor fi oferite de către OMD-uri pentru a încuraja turismul în zonele dezvoltate de ele.

Un rol esențial în dezvoltarea turismului eco și de proximitate o vor avea Organizațiile  de Management al Destinației (OMD) – entitate cu personalitate juridică, care funcționează prin asocierea, în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 26/2000. Un OMD cuprinde autorității publice locale din componența destinației, cu reprezentanți ai organizațiilor/federațiilor patronale din turism, sau după caz, cu reprezentanți ai mediului privat din turism. Marketing comun, infrastructură locală, o ”poveste” locală integrată pe care turistul o urmărește – acestea pot fi obiectivele unui OMD. Aceste asociere se află în fază incipientă în România și ele trebuie ajutată și încurajate.

Avantajul major al acestor structuri pentru perioada imediat următoare este acela că permit respectarea reglementărilor privind distanțarea socială. Concret, OMD-urile, odată formate, vor accesa fonduri europene pentru investiții și pentru promovarea lor prin vouchere acordate țintit către elevi, inclusiv pe criterii sociale.

  • Susținerea afacerilor din domeniul eco-turismului și de proximitate;
  • Orientarea sectorului turismului rural și ecoturismului spre servicii de calitate;
  • Creșterea potențialului de dezvoltare bazat pe natură, gastronomie, cultură locală;
  • Creșterea numărului de persoane cu venituri directe și indirecte din turism;
  • Dezvoltarea sustenabilă a comunităților din zonele rurale;
  • Reducerea exodului forței de muncă din domeniul turismului către alte state, stimulând acest domeniu prin acordarea de vouchere de vacanță pentru elevi;
  • Susținerea economiei locale și cultivarea sentimentului în rândul elevilor de atașament față de locurile natale;
  • Elevii au ocazia să descopere natura și chiar să vadă ce învață din manualele de istorie, geografie, științele naturii etc.

Estimare a impactului bugetar: finanțare prin fonduri europene și impact pozitiv ulterior

Sursa de finanțare: PNDR, POCU

Instituția responsabilă: Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri