Restart. Reformăm România.

Fiecare Copil în Grădiniță (3)

Creșterea numărului de copii din medii sărace la grădiniță prin dezvoltarea și extinderea programului Fiecare Copil în Grădiniță (debutat ca pilot al Asociației OvidiuRo)

România este țara din UE cu cel mai mare abandon școlar. Copiii care nu merg la grădiniță și sunt neglijați pierd pași importanți din dezvoltarea cognitivă timpurie. De aceea, intervenția în comunitățile pilotate de OvidiuRo a avut efecte bune pe termen lung. În România, accesul copiilor la educația antepreșcolară și preșcolară este încă dificil, în special pentru familiile sărace și cele din mediul rural. În rândul romilor, diferențele erau imense: doar 38% dintre copii erau înscriși la grădiniță, față de o medie generală de 88% (FRA, 2016).

Ce a făcut deja USR pentru ”Fiecare Copil la Grădiniță”

În 2016 a fost operaționalizată Legea 248/2015 care stimulează copiii săraci să meargă la grădiniță, prin tichete sociale condiționate de prezența regulată. Doi actuali membri USR – Cristian Ghinea și Tudor Pop – au fost promotorii normelor de implementare, din partea Cancelariei Guvernului. Inspirat din proiectul pilot de succes Fiecare Copil în Grădiniță al Asociației OvidiuRo, programul guvernamental a crescut frecvența copiilor înscriși în program (de la 65% în 2016 la 76% în 2019). Câteva zeci de mii de copii săraci au început să meargă la grădiniță sau au avut prezența satisfăcătoare, după introducerea în practică a tichetului social la nivel național. Considerăm acesta pasul 2, după proiectul pilot al Ovidiu Ro. 

Programul este însă subminat de probleme administrative – anual, sub jumătate din cei între 73.000 și 100.000 de copii preșcolari estimați a fi eligibili s-au înscris în program. De aceea, în 2019 USR a inițiat împreună cu parlamentari de la alte partide un proiect de modificare a legii – schimbarea criteriilor de eligibilitate pentru copii (creșterea pragului și eliminarea cererii părinților, urmând a fi eligibili automat copii din familii sărace), creșterea sumei tichetelor sociale de la 50 la 100 de lei pe lună, și implicarea mai mare a directorilor de școli și a primarilor în informarea și sprijinirea părinților săraci să își înscrie copiii la grădiniță și în program. Acest proiect de lege a fost votat la insistența USR și a devenit Legea 49/2020, promulgată în aprilie 2020. De ea vor beneficia anual circa 100.000 de preșcolari. Acesta a fost pasul 3. 

Prin acest document, USR se angajează la pasul 4  al obiectivului național Fiecare copil la grădiniță: 

 

  • Norme de implementare
  • Campanii de informare și educare
  • Măsuri adiacente din fonduri europene

Ca să poată fi implementată din ianuarie 2021, noua lege are nevoie de norme metodologice și campanii de informare a autorităților publice și a părinților. Aceștia sunt primii pași ai acestui angajament al USR. În plus, pentru ca programul național să atingă performanțele din comunitățile pilot Ovidiu Ro, vom reproduce din fonduri europene măsuri suplimentare: rechizite, îmbrăcăminte și încălțăminte, spații suficiente în grădinițe și profesori primitori și competenți, autorități publice implicate. 

USR propune completarea acestei legi cu alte programe care (1) să facă părinții săraci mai conștienți de importanța educației timpurii pentru copiii lor și (2) să asigure implicarea personalului școlar și social în creșterea numărului copiilor înscriși și prezenți regulat în grădinițe și creșe. De asemenea, măsura propune extinderea sprijinului și pentru copiii de vârstă antepreșcolară din familii defavorizate, prin intervenții combinate care să dezvolte sistemul de creșe și să încurajeze părinții să își aducă copiii, atât pentru a le asigura o educație potrivită de la o vârstă cât mai mică, cât și pentru a le permite să lucreze.

  • creșterea numărului copiilor din familii vulnerabile înscriși la grădiniță și creșterea frecvenței regulate a acestora
  • creșterea numărului copiilor săraci care merg la creșă și beneficiază de educație timpurie de calitate
  • reducerea decalajului educațional între copiii defavorizați și ceilalți copii, la începerea școlii – și, astfel, reducerea abandonului școlar timpuriu.

Estimare a impactului bugetar: 

  • Între 25 și 50 mil euro pe an (fără măsuri de infrastructură), pentru 100.000 de copii preșcolari și 100.000 de antepreșcolari din familii defavorizate
    • Legea Fiecare Copil în Grădiniță (forma nouă): 20.6 mil euro anual pentru 100.000 de copii
    • Rechizite pentru toți copiii care beneficiază de lege: 2 mil euro anual (2 tranșe x 50 lei)
    • Îmbrăcăminte și încălțăminte: 2 mil euro anual (100 lei/copil/an)
  • Măsurile pentru stimularea accesului la educație antepreșcolară pot fi calculate după același algoritm.

Sursa de finanțare:

  • Pentru tichetele sociale pentru grădiniță: bugetul de stat (conform legii votate în 2020, la inițiativa și la cererea USR). Anvelopa bugetară prevăzută în buget nu este cheltuită, din cauza problemelor administrative curente, de aceea, impactul este zero, practic cheltuim de fapt resursele deja alocate.
  • Pentru cheltuielile conexe, se află în curs de dezvoltare viitoarele Programe Operaționale cu fonduri UE. Există două posibilități: 

Scenariul 1 (preferabil): Program Integrat multifond care să acopere toate liniile de cheltuile dintr-o singură sursă (dacă rămâne structura propusă de PSD și PNL, sub Programul Operațional Incluziune Socială). 

Scenariul 2: Finanțarea diferitelor componente din Programe diferite: 

  • Pentru rechizite: Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate (POAD) – deja implementată parțial, ca măsură propusă de Ministerul Fondurilor Europene în 2016, negociat cu Comisia Europeană. Poate fi extinsă și pentru următoarea perioadă de programare 2021 – 2027.
  • Pentru alte forme de sprijin (îmbrăcăminte și încălțăminte etc.): urmașele programelor curent POAD și/sau Programul Operațional Capital Uman + fonduri locale ale primăriilor/consiliilor județene
  • Pentru infrastructură: Programul Operațional Regional 

Depinzând de momentul intrării la Guvernare, USR va insista să fie un singur program care să acopere toate cheltuielile, varianta optimă fiind să rămână actualul Program Operațional Capital Uman (POCU), care poate trage fonduri și din Fondul Regional European pentru cheltuielile de infrastructură. 

Argumentele pentru care trebuie să rămână un Program Operațional consolidat care să acopere măsuri sociale și de educație (cum e POCU), aici: 

https://www.g4media.ro/op-ed-7-intrebari-pe-bune-pentru-urmatorii-7-ani-cum-facem-sa-folosim-mai-destept-cele-30-miliarde-euro-de-la-ue.html 

https://www.otaracaafara.eu/solutii/restart-la-pocu-in-2020-inapoi-la-problemele-reale/

Instituția responsabilă – Ministere, agenții, autorități: Ministerul Educației Naționale (inclusiv prin Inspectoratele Școlare Județene), Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Muncii și Justiției Sociale (inclusiv prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială), Ministerul Finanțelor Publice,

www.fiecarecopilingradinita.ro