Restart. Reformăm România.

Unirea face puterea - Fonduri europene adaptate și dedicate pentru asocierea fermierilor mici și mijlocii și centre de colectare cu servicii integrate (food hubs)

Agricultura românească are o structură atipică pentru o țară europeană: cu câteva mii de ferme foarte mari și câteva milioane de gospodării țărănești foarte mic. România trebuie să adopte ca obiectiv strategic dezvoltarea segmentului de ferme mijlocii, care pot rezista pe piață și ridica satul românesc, prin dezvoltarea clasei de mijloc la sate. Politicile statului român nu încurajează acest segment. 

Pandemia COVID-19 a agravat problema, lovind cel mai dur exact agricultorii de mijloc dependenți de vânzările în piețe. A revelat odată în plus nevoia unei mai bune organizari a lanțului de aprovizionare, mai ales în sectoarele cu înaltă valoare adăugată – legume, fructe, lapte, miere.

Obiectivul ”clasa de mijloc la sate” a fost asumat de USR încă din programul politic din 2016, având ca măsură adiacentă și instrumentul Grupurilor Locale de Acțiune (https://www.usr.ro/10-prioritati/#satul-romanesc). Platforma electorală a Alianței USR – PLUS de la alegerile europarlamentare include de asemenea acțiuni la nivel european pentru creșterea finanțării acestui instrument din fonduri europene. 

Problema cea mai mare a agricultorilor mijlocii din România este accesul la piețele din orașe (dominate de supermarketuri, unde este nevoie de cantități constante și la standardizate). Pentru a putea vinde acolo, agricultorii mijlocii au nevoie să se asocieze. Adiacent, asociațiile pot gestiona centre de colectare cu asistență integrată – food hub. Un food hub nu este doar un depozit, este un centru care furniează de la ambalare la marketing, distribuție, etc. 

Acestea sunt cele două obiective la care se angajează USR: politici publice care să dezvolte rapid și masiv asocierile și food hubs, extinzând în politici naționale experiențe pilot care au funcționat, dezvoltate de mediul privat. 

Gradul de asociere a fermierilor rămâne mic comparativ cu media europeană, iar foarte multe funcționează doar pe hârtie, fiind construite artificial, pentru că s-au creat asemenea stimulente prin scheme de fonduri europene prost concepute.  În 2018, la ONRC erau înregistrate 1425 cooperative agricole, conform Legii 566/2004. Dintre acestea,  doar 621 erau active (depuseseră bilanț) și doar 230 aveau o cifră de afaceri peste 1000 Euro.

În același timp, în ultimii ani s-au dezvoltat modele funcționale de asociativitate pentru fermele mici și mijlocii funcționale: cooperativele și food hub-urile – centre de colectare, prelucrare, conservare și distribuție a produselor locale, care oferă și asistență tehnică micilor fermieri cu care lucrează în alte aspecte vitale ale afacerii lor – marketing, managementul exploatației, obținerea de certificări etc

Din 2017, în România se desfășoară un program pilot de succes prin care au fost construite cinci astfel de food hub-uri în cinci zone ale țării. Lecțiile despre constituire, funcționare, capitalizare sunt importante și trebuie preluate în gândirea unei scheme dedicate din fonduri europene. 

Asociațiile și food hub-urile, pentru a funcționa pe bune, au nevoie de capital de încredere (organizare comunitară) și capital de start, exact ce trebuie să aducă intervenția publică – precedentele tentative de stimulare cu fonduri europene au eșuat pentru că interveneau prea târziu, după intrarea pe piață. De asemenea, Grupurile de Acțiune Locală trebuie să capete punctaje suplimentare în strategiile de dezvoltare locală pentru acțiuni de acest tip (un început a fost făcut în 2016, trebuie continuat și mprit punctajul și mai mult în ponderea alocării banilor gestionați de GAL-uri). 

Propunem ca viitorul Program Național de Dezvoltare Rurală să includă două măsuri dedicate: 

  1. O măsură de sprijinire a formării de asociații agricole. Din experiența proiectelor pilot derulate de Fundația Româno-Americană, este nevoie de muncă în comunitate preliminară pentru a constitui asociații funcționale. Reguli corecte, management profesionist – aceste lucruri nu vin natural, e nevoie de investiții în formare, care trebuie să fie eligibile din fonduri europene. 
  2. O măsură de investiții dedicată exclusiv acestor forme asociative, după ce reușesc să se organizeze funcțional – cooperative agricole, food hub-uri. (există mai multe forme legale de asociere, cooperativele fiind cele mai comune – măsura acoperă toate formele legale).

(PNDR este programul curent cu fonduri europene dedicat agriculturii și dezvoltării în mediul rural. Pentru viitorul buget european post – 2020, numele de lucru este Planul Național Strategic – PNS, programul acesta viitor e în perioada de consultări)

  • îmbunătățirea competitivității fermelor mici și mijlocii 
  • mai multă hrană de calitate, locală, pe piață
  • creșterea securității alimentare a României
  • regenerarea socio-economică a satului românesc
  • creșterea GAL-urilor ca vehicul instituțional predilect, care urmează o logică de dezvoltare comunitară, compatibilă cu viziunea comunitară a USR – centru dreapta modern (www.romaniamoderna.eu)

Estimare a impactului bugetar: Conform modelului programului-pilot ”Dezvoltare rurală prin antreprenoriat și asociere”, o cooperativă funcțională se dezvoltă prin asistență individualizată în valoare de în 2-3 ani și costă min. 100 000 EUR + cheltuieli de investiții. 

Conform programului-pilot pe food hubs, dezvoltarea unuia costă aprox. 300 000 USD (fără investiții) și durează 5 ani.

Deci o măsură care și-ar propune înființarea prin PNS 2021-2027 a 400 de cooperative sustenabile și a 40 food hub-uri în toată țara ar necesita o alocare de min. 52 mil EUR. 

O măsură de investiții dedicată cooperativelor (existente și în formare) ar necesita o alocare de min 10 mil EUR.

Sursa de finanțare: Planul Național Strategic 2021-2027

Instituția responsabilăMinisterul Agriculturii și Dezvoltării Rurale

Programul ”Clasa de Mijloc la Sate” dezvoltat de cabinetul consilierului de stat Cristian Ghinea în 2016: 

https://gov.ro/ro/stiri/vizita-premierului-dacian-ciolo-in-judetul-alba-la-lansarea-pachetului-de-politici-quot-clasa-de-mijloc-la-sate-quot

Dezvoltarea rurală prin GAL ca instrument predilect a fost unul dintre cele 10 proiect de guvernare promovate de USR în 2016: https://www.usr.ro/10-prioritati/#satul-romanesc

Materiale care detaliază conceptul și proiectele pilot dezvoltate în România

Raport CRPE ” Cum asigurăm securitatea alimentară a României pe timp de pandemie. Rolul fermelor mici și mijlocii”, Alexandra Toderiță, Ruxandra Popescu, aprilie 2020

http://www.crpe.ro/wp-content/uploads/2020/04/CRPE_Policy-Brief-44.pdf

Raport CRPE ”Rolul food hub-urilor regionale în sprijinirea micilor fermieri în SUA”, Alexandra Toderiță, mai 2014

http://www.crpe.ro/wp-content/uploads/2014/05/Raport-food-hubs-FINAL.pdf

Raport CRPE ”Crearea și dezvoltarea cooperativelor agricole – Evaluarea modelului testat în programul ”Dezvoltare rurală prin antreprenoriat și asociere”, decembrie 2018

http://www.crpe.ro/crearea-si-dezvoltarea-cooperativelor-agricole/

Raport CRPE ”O măsură inovatoare pentru finanțarea asocierii în agricultură: facilitare și asistență individualizată. Propunere pentru PDR 2014-2020”, Alexandra Toderiță, Cristian Ghinea, octombrie 2013

http://www.crpe.ro/wp-content/uploads/2013/10/Propunere-CRPE-masura-asistenta-asociere-PDR-2014-20202.pdf

Sari la conținut