
29.06.2022
Subiecte: Diaspora, Revoluția bunei guvernări, Parlament
Inițiativă legislativă USR pentru digitalizarea serviciilor consulare
Parlamentarii USR de Diaspora, senatorul Radu
Mihail și deputatul Iulian Lorincz, au depus o inițiativă legislativă menită să
sporească gradul de digitalizare a serviciilor consulare, astfel încât
cetățenii să aibă o interacțiune mai simplă și mai eficientă cu administrația,
indiferent unde se află ei, reducând substanțial nevoia de deplasare la
consulate.
Radu Mihail: ”Măsurile
le propunem în urma discuțiilor atât cu românii din comunitățile din afara
țării, cât și cu diplomați, funcționari, responsabili din Ministerul Afacerilor
Externe. Ele vor putea fi implementate prin extinderea uneltelor digitale aflate
la dispoziția ministerului.”
În primul rând, inițiativa legislativă prevede
dotarea angajaților consulari cu semnături electronice, astfel încât aceștia să
poată transmite cetățenilor diferite documente în format electronic. Un
document cu semnătură electronică validă este autentic în egală măsură ca un
document cu semnătură și ștampilă, iar în 2020 a fost aprobată o lege prin care
toate instituțiile statului pot apela la serviciul de furnizare de semnături
electronice în mod gratuit.
Astfel, cetățenii vor putea beneficia în mai
multe situații de servicii consulare prestate exclusiv online, fără a fi
nevoiți să se prezinte la sediul consulatului. În funcție de opțiunea
solicitanților, documentele se vor putea ridica personal, se vor putea expedia
prin servicii de curierat cu suportarea cheltuielilor de expediție ori se vor
putea transmite în format electronic.
De asemenea, inițiativa legislativă a celor
doi parlamentari USR de Diaspora preconizează extinderea definiției date
activității consulare pentru a cuprinde și activitatea online sau prin
corespondență, în condițiile în care actuala definiție a serviciilor consulare
precizează că acestea se desfășoară doar în cadrul secțiilor consulare.
Iulian Lorincz: ”Activitatea
consulară este una complexă, dat fiind că pentru cetățenii români din
străinătate consulatul este și primărie, și notariat, și secție de poliție, și
evidența populației. Cu cât aceste activități complexe se pot realiza și de la
distanță, cu atât va crește calitatea serviciilor oferite. Acest proiect de
lege aduce mai multă rapiditate și flexibilitate în ceea ce înseamnă serviciul
consular.”
Anual, sutele de mii de cetățeni români care
au nevoie de servicii consulare sunt nevoiți să se deplaseze fizic la sediile
consulatelor, indiferent de distanțele pe care le au de parcurs, fie că este
vorba de zeci, sute sau mii de kilometri.
Tag-uri: Radu Mihail, romani diaspora, iulian lorincz