
19.01.2023
Subiecte: Transporturi, Guvern
Horațiu Cosma: Sorin Grindeanu sabotează, fără scrupule, drumul rapid Craiova-Lugoj, proiect major pentru Oltenia și Banat
De când Sorin
Grindeanu a preluat Ministerul Transporturilor, drumul de mare viteză
Craiova-Lugoj, proiect major pentru Oltenia și Banat, scos după 30 de ani de la
sertar de Cătălin Drulă, este sistematic sabotat. Din cele patru tronsoane,
niciunul nu a fost contractat până în prezent.
În 2021, în timpul
mandatului de ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă a scos de la sertar
după 30 de ani drumul rapid Craiova-Lugoj și a lansat licitația de proiectare. În
primăvara anului 2021, licitația ajunsese pe ultima sută de metri, cu un câștigător
desemnat și contestații în faza finală. Astăzi, ar fi trebuit ca studiul de
fezabilitate să fie în plină desfășurare, cu termen realist de finalizare și
lansare a licitației de lucrări în 2025.
În schimb, de când au
preluat Sorin Grindeanu și PSD Ministerul Transporturilor, proiectul bate pasul
pe loc.
În primă fază, în
martie 2022, ministrul Grindeanu a anulat, artificial, licitația de proiectare,
acțiune ilegală constatată de Consiliul Național pentru Soluționarea
Contestațiilor două luni mai târziu. Deși Consiliul a decis revitalizarea
acestei licitații, Compania de Drumuri, la ordin politic, o ține de atunci sub
preș.
Apoi, ministrul
Grindeanu a decis, în aprilie 2022, lansarea unei noi licitații de proiectare
împărțită în patru loturi, motivând „accelerarea” termenelor contractuale. Doar
că accelerarea s-a transformat într-o veșnică amânare, metodă patentată de
Grindeanu și pe alte proiecte, cum ar fi centura Timișoara Sud.
Din cele patru
tronsoane, niciunul nu a fost contractat până în prezent. Pe primul sector,
Filiași-Drobeta Turnu Severin, câștigătorul a fost desemnat în noiembrie, nu au
fost depuse contestații, însă Compania de Drumuri, în loc să semneze
contractul, s-a „supărat” pe câștigător și a decis să reevalueze ofertele și să
aleagă un alt proiectant.
Pe tronsonul 2, Drobeta
Turnu Severin-Domașnea, același câștigător a fost contestat și se așteaptă decizia
CNSC. Pe următorul sector, Domașnea-Caransebeș, același câștigător a fost
contestat, iar contestațiile admise, CNAIR fiind obligată să reevalueze oferta
acestuia. Nu în ultimul rând, pe tronsonul 4, Caransebeș-Lugoj, nici până
azi Compania de Drumuri nu a fost în stare să anunțe câștigătorul dintre
ofertele depuse în iulie 2022.
„Acest tablou trist
sumarizează moștenirea găunoasă pe care o lasă Sorin Grindeanu pe proiectul
drumului de mare viteză Craiova-Lugoj. Lui nu-i mai pasă, fiindcă în
câteva luni, la rocada guvernamentală, va lăsa în urmă doar un tablou pe
peretele Ministerului Transporturilor. Însă sute de mii de cetățeni care
circulă între Oltenia și Banat pe drumuri aglomerate și nesigure nu îl vor uita”,
declară Horațiu Cosma, specialist în infrastructură și fost secretar de stat în
Ministerul Transporturilor în mandatul de ministru al lui Cătălin Drulă.
Tag-uri: ministerul transporturilor, lugoj, horatiu cosma usr