USR a depus un proiect de lege la Senat care propune instituirea unei accize diferențiate pe fiecare hectolitru de produs pentru băuturile răcoritoare cu un conținut de zaharuri libere. Un român consumă în medie 71 de litri de băuturi răcoritoare pe cap de locuitor / an, ceea ce plasează țara noastră pe locul 1 la diabetul zaharat. Studiile științifice arată că este o asociere directă între consumul de băuturi răcoritoare cu adaos de zaharuri și incidența obezității și diabetului zaharat.

”Această măsură este o recomandare a Organizației Mondiale a Sănătății, aceeași măsură se aplică în Marea Britanie, Franța și Irlanda de la 1 aprilie 2018. În România avem cel mai mare consum de băuturi răcoritoare, cea mai mare incidență a diabetului zaharat, printre cele mai mari incidențe ale obezității. Această măsură este necesară deoarece consumul excesiv de zaharuri duce la prea multe boli care pot fi prevenite”, a declarat senatorul USR Adrian Wiener, inițiatorul proiectului.

În strategia națională de sănătate, diabetul zaharat reprezintă o problemă de securitate națională deoarece 11,6% din populația adultă suferă de diabet, adică 1.700.000 de români.

Proiectul depus de USR privind acciza diferențiată va stimula producătorii să reducă treptat zaharurile din sucuri pentru a plăti mai puțin. În prezent, o sticlă de 500 ml de băutură răcoritoare nealcoolică are 55 grame de zahăr, adică aproape 11 lingurițe pline de îndulcitor.

Proiectul senatorului USR Adrian Wiener, propune o acciză diferențiată în funcție de conținutul de zaharuri. Astfel: nu se percepe acciză pentru băuturile îndulcite cu un conținut mai mic de 5 g/100 ml zahăr liber adăugat; acciză în cuantum de 0,33 bani/litru pentru băuturile cu un conținut de zahăr adăugat între 5 și 8 g/100 ml; acciză în cuantum de 1 leu/litru pentru băuturile cu un conținut de zaharuri de peste 8 g/100 ml. Impactul bugetar pozitiv estimat este de peste 1,4 miliarde lei (300 de milioane de euro), sumă care va fi folosită  pentru finanţarea Acţiunilor Prioritate din cadrul Sistemului Naţional Integrat al Marilor Urgenţe şi finanţarea Programului Naţional de Diabet. În acest scop, proiectul modifică atât Codul Fiscal cât şi prevederile Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu privire la nivelul contribuţiilor pentru finanţarea cheltuielilor de sănătate.

USR menționează că printre avantajele introducerii accizei pe zaharuri în sucuri se numără: scăderea consumului de sucuri îndulcite, stimularea producătorilor să reducă excesul de zaharuri adăugate și să ofere consumatorilor produse mai sănătoase, un echilibru al prețurilor între sucurile naturale și cele cu zaharuri ceea ce va încuraja obiceiurile sănătoase de consum și va veni în sprijinul sistemului de sănătate.

Sari la conținut