Interconectarea Moldovei

Regiunea Moldova a rămas în urmă din punct de vedere economic și din cauză că este izolată. Decalajele economice între regiuni nu rănesc doar Moldova; ele rănesc toată țara. Dezvoltarea economică a Moldovei ar avantaja și restul țării, mai ales dat fiind faptul că fluxurile comerciale din estul țării se vor îndrepta cu precădere către vest și sud.

De aceea, interconectarea Moldovei este o prioritate imediată. Moldova are nevoie de autostrăzile Iași – Târgu Mureș și Pașcani-Bacău-Focșani-Buzău-București acum. Cele două proiecte sunt pe coridoare europene primare (“core corridors”) și beneficiază, prin urmare, de co-finanțare din fondurile europene de coeziune. Au fost nepermis de mult întîrziate pînă acum. Susținem demararea imediată a fazei de pregătire (studii de teren și proiectare) a acestor două mari proiecte urmată de licitarea lucrărilor de construcție pe măsură ce proiectarea este gata.

Proiectul Iași- Târgu Mureș are 3 secțiuni, de aproximativ, 100km fiecare. Târgu Mureș-Ditrău este secțiunea transilvană, pre-montană. În prezent este singura secțiune în faza de pregătire, în luna noiembrie 2016 fiind programată începerea studiul de fezabilitate la calitate europeană care va dura aproximativ 12 luni.

Ditrău- Târgu Neamț este secțiunea de traversare a Carpaților Orientali. Este cea mai grea secțiune de autostradă programată în România. Prin comparație, zona de relief dificil este de două ori mai lungă decît în cazul autostrăzii Sibiu-Pitești. Execuția lucrărilor va fi de înaltă dificultate, fiind unul dintre cele mai complexe proiecte de infrastructură rutieră din Europa pe timpul derulării. De aceea, este critic să avem înainte un proiect tehnic de înaltă calitate.

Târgu Neamț-Iași-Ungheni este secțiunea moldoveană, de dificultate medie, care va include și podul peste Prut și legătura cu Republica Moldova. Și pentru această secțiune trebuie făcute studii de teren (geologice, geotehnice, topografice, hidrologice, de mediu) și apoi proiectarea la standarde europene care să evite ulterior probleme în execuția lucrărilor.

Pentru toate cele trei secțiuni, susținem demararea imediată a studiilor și a proiectării. Fiind activități extrem de complexe, aceste studii vor dura cîțiva ani (orice grabă sau scurtătură aici riscă compromiterea ulterioară a proiectului). Vrem astfel să nu mai fim în situația în care avem studii de fezabilitate “de sertar” și proiecte “făcute pe genunchi”.

Cu acest plan realist, putem demara lucrările de execuție în anul 2019 pentru secțiunile din capete, lucrări ce se vor întinde pe durata a 2-3 ani, iar în anul 2020-2021 vor începe lucrările pe secțiune montană unde timpul de execuție va fi de 4-5 ani.