Amendamentele USR la legile Justiției vizează de la înlăturarea influențelor politice în anchetele penale la alegerea membrilor CSM prin scrutin universal

Amendamentele USR la legile Justiției vizează de la înlăturarea influențelor politice în anchetele penale la alegerea membrilor CSM prin scrutin universal

USR a depus zeci de amendamente la proiectele Predoiu de legi ale Justiției și va lupta pentru adoptarea lor în Comisia specială, pentru că românii au nevoie de o justiție independentă și puternică, nu de una obedientă, care să asculte indicațiile politice și să acorde sprijin și protecție politicienilor mufați la banul public.

Legile Justiției în varianta Predoiu, intrate astăzi în dezbaterea Comisiei Iordache 2, duc România înapoi, chiar în perioada de preaderare la Uniunea Europeană. Din multe puncte de vedere, aceste legi sunt mai proaste decât varianta ieșită în 2018 din Comisia Iordache. Ce nu a reușit în 2018 Liviu Dragnea reușește, se pare, Klaus Iohannis prin proiectele susținute de PNL, PSD și UDMR. USR a depus amendamente pe chestiunile esențiale și va lupta pentru ca ele să fie adoptate. În 2017, lucrările Comisiei Iordache au durat peste 2 luni. Acum, Cătălin Predoiu și coaliția la putere încearcă un șantaj, să ne forțeze să discutăm pe repede-înainte aceste proiecte. Obiectivul lor: în mai puțin de o lună să treacă noile legi ale Justiției. Dacă le va reuși planul, România va avea o justiție mai slabă, mai puțin independentă și mai puțin eficientă decât avem acum, iar acest lucru va conta nu doar pentru discuția despre ridicarea MCV, ci pentru cetățeanul de rând”, declară Stelian Ion, deputat USR și fost ministru al Justiției.

Unul dintre amendamentele USR vizează înlăturarea posibilelor influențe politice în anchetele penale, inclusiv în ceea ce privește cercetarea faptelor de corupție. Concret, USR vizează procedura de numire a procurorilor de rang înalt, astfel încât să fie introdus un element exterior factorului politic: Secția de procurori din CSM să dea un aviz conform, care să fie luat în calcul.

Un alt amendament USR vizează întărirea Poliției judiciare și punerea ei în subordinea parchetelor. Procurorii, fără polițiști de Poliție judiciară, nu-și pot face treaba și lucrul acesta este știut inclusiv de ministrul Predoiu, care a introdus în proiectele de legi numeroase prevederi nocive.

Alt amendament USR are legătură cu puterea discreționară pe care ministrul Predoiu o dă procurorului general și procurorilor-șefi DNA și DIICOT. Concret, USR propune eliminarea posibilității ca procurorul general și procurorii-șefi DNA și DIICOT să infirme toate actele, măsurile și soluțiile procurorilor din subordine.

Totodată, USR răspunde prin amendamente avertizărilor DNA și DIICOT referitoare la imposibilitatea de a recruta procurori la aceste unități specializate de parchet. Concret, propunem reducerea vechimii stabilite prin lege astfel încât aceste unități de parchet esențiale pentru lupta împotriva corupției și împotriva criminalității organizate să-și desfășoare activitatea în mod eficient.

De asemenea, prin amendamentele formulate, USR propune ca procurorul general să nu aibă posibilitatea de a trimite în acțiune disciplinară pe oricare procuror din subordine și de a hotărî discreționar cu privire la delegări/detașări, deoarece acestea sunt elemente prin care se pot influența anchetele penale.

USR vizează prin amendamentele depuse și promovarea meritocratică în magistratură, în condițiile în care proiectele lui Cătălin Predoiu, girate de președintele Iohannis, elimină acest criteriu. Până și la Înalta Curte de Casație și Justiție ar urma să nu se mai susțină concurs, iar judecătorii nu ar mai fi evaluați periodic, lucru de neacceptat.

USR se opune și concentrării puterii în mâna câtorva actori din domeniul judiciar, președintele ICCJ, președinții de instanțe, șefii de parchete și membrii CSM. Se dorește crearea unui sistem piramidal de putere astfel încât judecătorii și procurorii de la bază să fie nevoiți să facă pe plac șefilor ierarhic superiori, ceea ce este un regres și va genera carențe și mai mari în actul de justiție.

Prin crearea acestui sistem piramidal, actuala coaliție dorește să câștige un fel de imunitate în fața justiției. Ne referim, pe de o parte, la anchetele penale. Știm foarte bine că sunt atrași în această perioadă foarte mulți bani, și din fonduri europene, din PNRR, avem și banii aceia prin proiectele PNDL. Nu au nevoie cei de la putere de procurori indiscreți care, la sesizare, să cerceteze ilegalitățile eventuale. Pe de altă parte, toate chestiunile legate de licitații publice, de bani publici în general, ajung, la un moment dat, tot pe masa judecătorilor în contencios administrativ. Și, atunci, dacă ai probleme la aceste licitații și ai cheltuit în mod nelegal banii, ai nevoie de sprijin să se păstreze licitațiile, să nu fie anulate. Acestea sunt doar două mize – în penal și în contencios -, sunt mult mai multe mize. Este inadmisibil ca politicul să încerce să se insereze atât de mult în zona activității judiciare, lucru care doar a fost încercat în anii trecuți, nu s-a reușit pe deplin în regimul Dragnea, dar asupra căruia se insistă foarte mult acum, cu prevederi mult mai nocive decât în trecut”, mai precizează Stelian Ion.

USR încearcă prin amendamentele propuse și să elimine noile privilegii pe care puterea actuală, prin mâna ministrului Predoiu, vrea să le dea unor categorii de magistrați, celor care au deținut funcții de conducere în trecut și care vor putea alege ce bază de raportare să fie luată în considerare la calculul pensiei. Evident, o astfel de modificare va duce la majorarea unor pensii speciale și USR consideră că, în nicio formă, nu trebuie permis ca pensia să depășească ultima indemnizație din perioada de activitate.

De asemenea, USR a depus amendamente care vizează reforma modului în care sunt aleși membrii CSM. Concret, USR propune un scrutin universal pentru judecători și pentru procurori, astfel încât toți judecătorii și procurorii să-și poată alege reprezentanții și să nu mai avem poli de putere în CSM, care s-au dovedit atât de nocivi pentru sistemul judiciar.