Proiect USR pentru facilitarea înscrierii la concursurile pentru ocuparea posturilor în administrația publică

Proiect USR pentru facilitarea înscrierii la concursurile pentru ocuparea posturilor în administrația publică

Mai puțină birocrație, mai puțină bătaie de cap, mai multă transparență, mai multă deschidere. Persoanele care doresc să se înscrie la concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice vacante din cadrul autorităților și instituțiilor publice vor putea depune dosarele de candidatură online, potrivit unui proiect de lege inițiat de deputații USR Pollyanna Hangan, Denisa Neagu și Mihai Badea, în colaborare cu Liviu Mălureanu, fost președinte al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. În acest fel, concursurile pentru funcțiile publice vor câștiga în transparență, eficiență și accesibilitate, va crește gradul de interes pentru funcțiile publice, dar și calitatea concurenței.

Inițiativa legislativă facilitează și mai mult accesul la concursurile publice. Candidații nu vor mai fi nevoiți să depună dosarul cu șină la registratură atunci când se înscriu la concurs, actele putând fi transmise doar pe e-mail. La finalul concursului, numai câștigatorul are obligația de a aduce și originalele, în termen de 10 zile de la afișarea rezultatelor. Acest proiect este în continuarea mandatului meu din cadrul ANFP. Multe proiecte începute, dar pe care nu am reușit să le finalizez, vor fi continuate cu ajutorul colegilor din Parlament. Reforma funcției publice trebuie să continue”, declară Liviu Mălureanu, fost președinte al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.

Proiectul depus reprezintă încă un pas spre digitalizarea administrației publice și, totodată, spre eficientizarea condițiilor de concurs pentru funcțiile publice. Facem un pas și înspre modernizarea instituțiilor statului și aducerea lor în secolul XXI. Depunerea electronică a dosarelor de concurs reprezintă o șansă reală la candidatură pentru multe persoane calificate care doresc să ocupe o funcție publică. Astfel, spre exemplu, oricine dorește să candideze pentru o poziție într-un minister din București își va putea trimite dosarul în siguranță de acasă, urmând să se prezinte fizic doar la concurs. În acest fel, se va asigura dreptul neîngrădit al oricărei persoane interesate să candideze, fără constrângeri birocratice, fără drumuri lungi de parcurs și fără teama unor eventuale pierderi de documente din dosar. Vor crește gradul de interes pentru funcțiile publice și calitatea concurenței pentru aceste posturi și, totodată, se va asigura un grad mult mai ridicat de transparență în ceea ce privește accesul la funcții în instituții și autorități ale statului”, afirmă deputata USR Pollyanna Hangan.

Deși are una dintre cele mai mari viteze de Internet, România este codașă la capitolul digitalizarea statului. Sunt încă instituții care solicită documente tipărite, semnate olograf și eventual ștampitale sau cu înscrisul «conform cu originalul». Cei care doresc să se înscrie la un concurs pentru un post de muncă la stat trebuie, acum, să ducă dosarul cu documentele solicitate – originale și copii – personal, la sediul instituției care scoate postul la concurs. Timp și bani cheltuiți pentru această deplasare, mai ales dacă potențialul candidat locuiește în altă localitate decât cea unde postul este scos la concurs. Proiectul depus de USR digitalizează dosarul candidatului, transmiterea documentelor putând fi realizată online, prin e-mail sau prin viitoare platforme digitale”, afirmă deputata USR Denisa Neagu.

După ce am reușit să facem posibilă comunicarea hotărârilor judecătorești prin e-mail, încercăm să aducem curentul digitalizării și-n administrația publică centrală și locală. Dacă vom avea succes și de această dată, Codul administrativ va permite depunerea online a documentelor de înscriere la concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice vacante, ceea ce înseamnă: fără dosare cu șină și ștampilă pe timbru; înscriere accesibilă pentru candidații din alte localități; mai multă competiție la concursuri și implicit câștigători mai pregătiți pentru funcțiile publice; eliminăm consumul de hârtie și alte resurse necesare transportului candidaților sau expedierii documentelor”, declară deputatul USR Mihai Badea.

Propunerea USR completează Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul Administrativ în sensul introducerii posibilității depunerii în format electronic a documentelor necesare pentru înscrierea în concursurile de ocupare a funcțiilor publice vacante din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România. Doar candidații admiși în urma concursului vor trebui să prezinte în original documentele din dosarul de candidatură.

În prezent, persoanele care doresc să se înscrie la un concurs pentru o funcție publică trebuie să prezinte fizic un dosar tipărit, iar asta înseamnă, în majoritatea cazurilor, multe drumuri la instituția care organizează concursul și, implicit, consum de timp și nervi. Ceea ce, din păcate, duce, de multe ori, la descurajarea celor care ar dori și s-ar califica să candideze.

După adoptarea legii, modificarea propusă de USR va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial, timp în care Guvernul va trebui să modifice HG nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici.