Cătălin Drulă: PSD-PNL-UDMR au măcelărit în Parlament Codul Rutier

Cătălin Drulă: PSD-PNL-UDMR au măcelărit în Parlament Codul Rutier

Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, acuză PSD-PNL-UDMR că au măcelărit Codul Rutier în Comisia de transporturi a Camerei Deputaților, prin adoptarea unor amendamente care reintroduc posibilitatea pentru șoferii care încalcă grav regulile de circulație să rămână cu carnetul de conducere.

Prin noile amendamente, Cătălin Drulă evidențiază faptul că PSD și PNL au modificat ordonanța promovată chiar de ministrul de Interne, Lucian Bode, prin care se aduseseră modificări Codului Rutier în sensul înăspririi pedepselor.

“Ieri, în Comisia de transporturi pe care o conduc, a fost show PSD-PNL-UDMR pe tema modificărilor la Codul Rutier făcute de guvernul Ciucă recent.
Legea au măcelărit-o. Au băgat înapoi toate portițele și șmecheriile de scăpat “cu carnetul” pentru toți cei care încalcă grav regulile de circulație.
În țara cu cei mai mulți morți din accidente rutiere din UE. În țara unde șmecherii cu legitimație, girofar și “bolizi” vor impunitate”, susține Cătălin Drulă.

Pe scurt, printre amendamentele adoptate de PSD-PNL-UDMR se numără și cel care le dă posibilitatea șoferilor să conteste în instanță ultimele puncte de penalizare primite pentru a trage de timp astfel încât să nu ajungă niciodată la 15, când se suspendă permisul, pentru că le expiră cele dinainte.
De asemenea, PSD-PNL-UDMR au girat ca șoferii prinși cu 200 de km/oră, de exemplu, pe Calea Victoriei, care până acum ar fi rămas instant pietoni, să aibă o portiță de scăpare pentru a-și păstra carnetul de conducere.

Președintele interimar al USR evidențiază faptul că ministrul Lucian Bode nu a fost prezent la ședința Comisiei de transporturi și nu a delegat un secretar de stat în locul său.

“O doamnă comisar-șef a încercat fără succes să țină piept șmecheriei, explicând de ce e nevoie de închiderea portițelor.
A fost show. Pesediștii cot la cot cu peneliștii au făcut praf ministerul lui Bode de parcă nu ei ar fi împreună la guvernare. La ce cuvinte s-au spus de către deputații majorității, m-aș aștepta ca Bode să fie demis de urgență.
L-am chemat la comisie pe ministrul Bode pentru a da explicații asupra activității sale în fața colegilor săi de guvernare. Și să înțelegem dacă coaliția asta vrea reguli de circulație europene sau șmecherie post-sovietică pe drumuri”, precizează Cătălin Drulă.

Lista modificărilor nocive aduse Codului Rutier de PSD-PNL-UDMR:

● Șoferilor recidiviști pentru sancțiuni grave (de ex: depășire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roșie, nerespectat indicațiile polițistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depășire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ș.a.) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
○ Mai mult, recidiviștii pentru sancțiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
○ La fel și vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraș)
○ Tot vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulație pentru 15 zile, față de legislația actuală conform căreia sunt lăsați pietoni pe loc.

● Șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanță contravențiile fără ca termenul de prescripție de 6 luni de la primirea punctelor să fie înghețat. Cum de cele mai multe ori acțiunile în instanță durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor și, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiță.

● Șoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului își vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada inițială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada inițială).

● Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un șofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulație cu dovadă, să zicem sancționabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.

● Pentru necomunicarea datelor de identificare a șoferului contravenient către poliție, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022).
Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenție constatată cu mijloace automate de depășire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraș) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale șoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice și 14500 de lei pentru persoane juridice.