USR cere ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, să nu slăbească legislația siguranței rutiere

USR cere ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, să nu slăbească legislația siguranței rutiere

În țara din UE cu recordul negativ de siguranță rutieră, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii se pregătește să relaxeze legislația din domeniu.

Parlamentarii USR, membri ai comisiilor de Transporturi din Camera Deputaților și Senat, îi reamintesc ministrului Grindeanu că, în 2020, de pildă, aproape 10% din victimele accidentelor rutiere din întreaga Uniune Europeană au fost în România.

Raportat la un indicator de 1 milion de locuitori, România conduce detașat acest clasament al morții cu 85 de decese, pe locul al doilea în 2020 situându-se Letonia cu 73 de victime/1 milion de locuitori. La mare distanță este Suedia, de exemplu, cu mai puțin de 20 de victime/1 milion de cetățeni.

În acest context, un proiect de Ordonanță publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii promite să aducă grave prejudicii siguranței rutiere din România.

Printre modificările propuse se numără:

– Angajații ARR NU mai vor fi obligați sa participe la cursuri de perfecționare o dată la 2 ani. În prezent, aceștia își pierd calitatea de auditori dacă nu participă la cursuri.
– Dispare obligația poliției de a notifica ARR în caz de accident mortal și obligativitatea ARR de a face inspecție de siguranță în cel mult 90 de zile în acel punct periculos, precum și revenirea ulterioară în acele puncte a personalului ARR pentru a verifica că măsurile de siguranță propuse au fost executate de administratorul drumului.
– Inspecția de siguranță periodică pe rețeaua rutieră existentă se va face din 3 în 3 ani, nu din 2 în 2 cum e acum, și nu mai trebuie respectată o listă cadru de verificare a elementelor de siguranță.
– ARR actualizează clasificarea tronsoanelor de drum pe categorii de siguranţă rutieră o dată la 5 ani (acum e la 3 ani). Astfel, prima clasificare va avea lor cel târziu în 2024, deși conform legislației în vigoare trebuia deja să o facă cel puțin pe prima.
– Este eliminată evaluarea de impact asupra siguranței rutiere din studiul de fezabilitate al unui proiect de infrastructură, ea trecând doar la nivelul studiului de pre-fezabilitate. Pentru majoritatea proiectelor CNAIR (cele incluse în Masterplanul de Transport) nu se mai face pre-fezabilitatea proiectului (e considerată realizată prin includerea în Masterplan), ci direct studiul de fezabilitate. Cu alte cuvinte, se elimină aproape complet obligativitatea acestei evaluări de impact a proiectului asupra siguranței rutiere.
– Dispare planificarea anuală în cazul inspecțiilor de siguranță, practic ARR le va face după bunul plac.

Parlamentarii USR din comisiile de transporturi cer ferm lui Sorin Grindeanu să nu promoveze această Ordonanță în Guvernul României.

Siguranța rutieră nu este terenul de joacă al unui politician sau altul, ci o răspundere pe care statul român o are față de cetățeni.


Semnatari:

Cătălin Drulă, Liviu Ionuț Moșteanu, Cristian Paul Ichim, Ion-Marin Lazăr, Iulian Ștefan Lorincz, Cristina Rizea, Marius Bodea, Cristinel Gabriel Berea.