Senatorul Ștefan Pălărie: „Nu avem, din nou, teste în școli. Vom avea în clase plutind cea mai contagioasă formă a noului coronavirus”

Senatorul Ștefan Pălărie: „Nu avem, din nou, teste în școli. Vom avea în clase plutind cea mai contagioasă formă a noului coronavirus”

În contextul reluării cursurilor în școli, senatorul USR Ștefan Pălărie face o radiografie a problemelor cauzate în sistemul de învățământ românesc de ultimele decizii ale Guvernului PSD-PNL-UDMR. Nu avem în continuare teste rapide în școli, bursele au fost tăiate în mijloc de an școlar, iar unele școli sunt ținute închise din cauza incompetenței administrațiilor locale.

Suntem ieșiți cu greu din valul 4 al pandemiei, val plătit cu un scump preț, iar toată lumea civilizată se pregătește de impactul cu tsunamiul generat de varianta Omicron – atingerea recordului de 2,5 milioane cazuri zilnice global și o formă a virusului atât de contagioasă încât își dublează numărul de infectări la 2-3 zile. În acest context în școlile românești NU SUNT TESTE. Astăzi este joi și ar fi trebuit să avem a doua testare a săptămânii – critică pentru verificarea infecțiilor din perioada meselor de Crăciun și a relaxatelor petreceri de Revelion, toate purtate alături de sute de mii de români întorși acasă din zonele roșii ale Europei. Mâine ar trebui să fie distribuite testele în toate școlile pentru a putea verifica situația națională luni – săptămâna viitoare – atunci când preșcolarul și primarul revin în colectivitate. Din nou, NU AVEM TESTE ÎN ȘCOLI. Cine IAR nu și-a făcut treaba contează mai puțin. Ceea ce contează este că NU le avem și, în consecință, vom avea în clase plutind cea mai contagioasă formă a virusului – Omicron – cea care nu mai bate la ușă. Este deja în casă. Sau în clasă”, precizează senatorul USR Ștefan Pălărie.

În ceea ce privește tăierea burselor școlare prin modificarea criteriilor de acordare, modificare cu efecte asupra a mai bine de 700.000 de elevi, senatorul USR atrage atenția că Ministerul Educației a ignorat două probleme substanțiale.

Deși intenția declarată este una corectă – conceptul «de merit» să devină merit -, iar per ansamblu fondul de burse anual a crescut cu peste 50%, două mari probleme au fost ignorate de Ministerul Educației. Pe de o parte, este vorba de fenomenul inflației notelor, care are ca sursă lipsa crasă de standarde și competențe de evaluare (făcând ca nota 8 să însemne nu doar altceva la Galați sau la Oradea, ci chiar și în două clase paralele din aceași școală în funcție de stilul profesorului). Pe de altă parte, este vorba de schimbarea regulilor în mijloc de an școlar, fără prevederi tranzitorii și fără o minimă considerație pentru cazurile în care o parte din elevii cu medii între 8.50 și 9.50 au ajuns să stabilizeze venitul familiei prin bursa de merit primită”, argumentează Ștefan Pălărie.

Senatorul USR atrage atenția și asupra faptului că unele școli sunt ținute închise din cauza administrației locale deficitare.

Să ne uităm la cazul primarului PNL Adrian Anghelescu de la Giurgiu. Școlile din oraș au început în format online pentru că, spune primarul, nu ar fi bani de încălzire a școlilor. Surse din administrație spun că banii există (au fost trimiși de Guvern), dar nu au fost plătiți către furnizor, motiv pentru care furnizorul a tăiat încălzirea. Indiferent cine ar fi fost de vină, copiii care au avut ghinionul să învețe în orașul Giurgiu stau acasă aceste zile. Cel puțin până când incompetentul tandem Guvern-Primăria Giurgiu își face ordine în finanțe și încetează să mai taie dreptul fundamental și constituțional al elevilor la educație”, declară Ștefan Pălărie.

Nu în ultimul rând, senatorul USR atenționează asupra restaurației politizării PSD din Educație prin numirea lui Ionel-Florian Lixandru în funcția de secretar de stat în Ministerul Educației și asupra problemelor apărute în reforma ARACIP.

O dezbatere online găzduită a treia zi după Crăciun de către Ministerul Educației s-a transformat într-o discuție monstru. Toate intențiile sunt bune. Transformarea lor într-un proiect coerent lasă însă de dorit. Discuțiile nu s-au încheiat și urmează concluziile în ceea ce privește modul în care această fostă instituție stat în stat, semi-nefuncțională, va fi transformată în gardianul responsabil al unei rețele de școli de calitate”, mai precizează Ștefan Pălărie.