USR: De organizarea corectă a concursurilor pentru directorii de școală depinde performanța întregului sistem școlar

USR: De organizarea corectă a concursurilor pentru directorii de școală depinde performanța întregului sistem școlar

În contextul debutului la nivel național, astăzi, a probei interviu din concursurile pentru ocuparea funcțiilor de director și director-adjunct de școală, USR atrage atenția asupra importanței organizării corecte a acestor concursuri. Pentru a-i ajuta pe cei dornici să intre în concurs, USR a realizat un ghid în care sunt trecute în revistă competențele necesare pentru un rol atât de complex și important precum cel al managerului de școală și a organizat sesiuni de pregătire cu membrii comisiilor de interviu delegați din partea consiliilor locale.

Importanța organizării corecte a acestui concurs se va resimți pe termen mediu și lung în performanța întregului sistem școlar. De aceea, ne-am preocupat, referitor la acest concurs, să realizăm un ghid care să descrie profilul ideal al unui manager de succes, cu o descriere a numeroaselor competențe necesare pentru un rol atât de complex și de important, dar și să organizăm ca partid, duminica trecută, o sesiune de pregătire la nivel național cu toți membrii comisiilor de interviu delegați din partea consiliilor locale. În această sesiune a fost pus accentul pe procedura de concurs și pe problemele care pot apărea în timpul evaluării. Ne dorim pentru România ca cei mai buni candidați să fie cei care vor ocupa funcțiile de conducere la nivelul unităților școlare din toată țara”, declară senatorul USR Ștefan Pălărie.

Duminică, 70 de consilieri locali USR din toată țara, care sunt de astăzi membri în comisiile de interviu, au participat la un atelier dedicat selecției directorilor și directorilor adjuncți de școli. A fost discutată pas cu pas procedura de interviu precum și elementele pe care consilierii locali membri în comisii trebuie să le urmărească în evaluarea strategiilor candidaților.

La eveniment a participat și doamna Anca Tîrcă, „profesoara de directori”, expert educațional reputat care a format în această perioadă peste 1.000 de candidați la funcții de directori în școlile românești.

Concursul organizat zilele acestea pentru selectarea directorilor și directorilor adjuncți de unități de învățământ este cel mai important eveniment din reforma structurală a guvernanței școlii românești și de aceea trebuie să ne raportăm la el cu multă seriozitate. Este de datoria aleșilor noștri locali să își asume un rol activ în viața școlilor din comunitățile lor pentru că doar așa putem asigura îmbunătățirea educației copiilor noștri”, a declarat Corina Atanasiu, fost secretar de stat în MIPE, organizatoarea evenimentului și coordonator al domeniului „Educație” în programul de guvernare al USR.

Concursul pentru directorii și directorii adjuncți de școli a debutat pe 15 octombrie cu proba scrisă eliminatorie la care s-au înscris 9.110 cadre didactice pe 8.600 de locuri. Dintre aceștia, 5.676 de candidați au promovat proba scrisă (65,8%), înainte de contestații, obținând cel puțin nota 7.

Așa cum USR anticipa încă de acum câteva luni, sunt șanse sporite ca, la finalul etapelor de selecție, doar jumătate din posturile scoase la concurs să fie ocupate, situație care reliefează doar cât de important ar fi fost ca, la momentul acesta, să fi avut adoptată și intrată în vigoare legea inițiată de senatorul USR Ștefan Pălărie privind numirea directorilor interimari de către consiliile de administrație ale școlii, nu de către inspectorii școlari. În acest fel, s-ar fi evitat scenariul din ianuarie 2021, când aproape 20% dintre directori au fost numiți pe criterii politice, nu pe criterii de performanță.

Din păcate, după adoptarea de către Parlament la sfârșitul lunii iunie, legea a fost trimisă spre reexaminare de către președintele Klaus Iohannis, și se află încă pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților, în calitate de primă Cameră sesizată. Un vot favorabil ar putea fi dat mâine.