USR PLUS asigură continuitatea programului-pilot „Masă caldă în școală”; raport favorabil în comisiile coraportoare din Senat

USR PLUS asigură continuitatea programului-pilot „Masă caldă în școală”; raport favorabil în comisiile coraportoare din Senat

Parlamentarii USR PLUS au susținut o serie de amendamente esențiale pentru a îmbunătăți programul „Masa Caldă” în școală, amendamentele fiind adoptate de comisiile coraportoare, de Învățământ, respectiv de Administrație publică din Senat.

Amendamentele depuse de parlamentarii USR PLUS asigură continuarea programului și în semestrul II și rezolvă o serie de carențe ce au fost identificate de parlamentarii USR PLUS în cei cinci ani anteriori ai desfășurării programului.

Parlamentarii USR PLUS au susținut o serie de amendamente esențiale pentru a îmbunătăți programul „Masa Caldă” în școală, amendamentele fiind adoptate de comisiile coraportoare, de Învățământ, respectiv de Administrație publică din Senat.

Amendamentele depuse de parlamentarii USR PLUS asigură continuarea programului și în semestrul II și rezolvă o serie de carențe ce au fost identificate de parlamentarii USR PLUS în cei 5 ani anteriori ai desfășurării programului. Soluțiile USRPLUS sunt următoarele:

  1. Prelungirea programul-pilot și în semestrul II, ordonanța Guvernului reglementând inițial doar pentru semestrul I. Ca regulă, școlile participante rămân aceleași ca în semestrul I. Dacă școlile se retrag din program, refuză implementarea sau autoritățile locale nu organizează licitațiile, a fost introdusă posibilitatea înlocuirii acelor școli cu altele noi, pe baza unor criterii și a unei proceduri de selecție obiective și transparente. În anii precedenți, aproximativ o treime dintre școlile participante au fost doar pe hârtie, din cauza lipsei de organizare sau finalizare a procedurilor de achiziție de către autoritățile locale.
  2. Asigurarea finanțării programului-pilot și în 2022, chiar dacă bugetul nu va fi aprobat înainte de începerea semestrului II. Deoarece programul actual a fost gândit doar pentru semestrul I, ar fi trebuit să așteptăm o nouă ordonanță de urgență pentru prelungirea lui în semestrul II, riscând astfel întreruperea programului.
  3. Se creează cadrul legal pentru suplimentarea de personal, fie prin noi angajări de către inspectorate, fie prin detașări și delegări de către autoritățile administrației publice locale, atunci când unitățile de învățământ solicită acest lucru. Lipsa de personal a reprezentat în anii precedenți un motiv de refuz pentru includerea unor școli sau de neimplementare a programului.
  4. Se creează cadrul legal pentru ca primăriile să poată suplimenta, din surse proprii sau alte surse legal prevăzute, sumele necesare pentru transportul hranei, respectiv pentru amenajarea spațiilor pentru servirea mesei, unde este necesar.
  5. Caietele de sarcini vor conține, defalcate, costurile asociate cu prepararea hranei, precum și a celei privind favorizarea ofertelor care alocă cel puțin 40% din suma disponibilă pe beneficiar pentru achiziționarea materiei prime, pentru a evita situațiile din trecut în care costul real al mâncării a fost de 1 leu din 10, iar restul banilor s-au cheltuit pe transport sau alte activități netransparente.
  6. Transparentizăm rapoartele de monitorizare, iar Ministerul le va publica în regim de date deschise.

Anca Dragu: „Programul «Masa Caldă în școli» este un program-pilot pentru 50 de școli pe care l-am introdus în 2016, prin OUG, în calitate de ministru al Finanțelor. Există date clare care arată că rata abandonului școlar a scăzut de la 19,1% la 15,3% în 2019, iar „Masa Caldă” este unul dintre factorii care au favorizat acest lucru. «Masa Caldă» este un obiectiv clar asumat în programul de guvernare și trebuie să fie extins în cât mai multe școli din țară în următorii trei ani. Amendamentele aduse la acest program sunt garanția că Masa Caldă în școli va avea continuitate, un factor extrem de important pentru reducerea semnificativă a ratei abandonului școlar.”

Irineu Darău: „Prin amendamentele depuse și aprobate, vizăm pe termen scurt desfășurarea în condiții optime și fără întreruperi a programului în școlile selectate. Pe termen lung, obiectivul USR PLUS este extinderea și generalizarea programului la nivel național, precum și alocarea bugetului necesar, cu scopul de a asigura premisele accesului egal și nediscriminatoriu la educație al tuturor copiilor”.

„Aceste amendamente, împreună cu modificările de substanță operate la norma sanitară săptămâna aceasta de către Ministerul Sănătății, sunt un pas înainte pentru programul-pilot de masă caldă școlară. Scopul nostru este să operăm toate modificările necesare în materie de folosire eficientă a fondurilor, de acoperire a nevoilor comunităților defavorizate, de achiziții și monitorizare transparentă, ca apoi să putem scala acest program la nivel național și să acoperim treptat cele peste 3 milioane de potențiali beneficiari”, Cătălin Teniță, deputat USR – PLUS, coinițiator al amendamentelor legislative.

Raportul cu amendamentele USR PLUS pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.91/2021  pentru continuarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 150 de unități de învățământ preuniversitar de stat urmează să fie supus votului în Plenul Senatului.

Programele de masă caldă în școli și-au dovedit deja eficiența în alte țări din lume pentru reducerea abandonului școlar prin sprijinirea familiilor defavorizate, dar și pentru formarea deprinderii unei alimentații sănătoase, îmbunătățirea relațiilor sociale și facilitarea programelor de tip „școala după școală”.