Deputatul Dan Rădulescu cere proceduri corecte la admiterea în liceele vocaționale

Deputatul Dan Rădulescu cere proceduri corecte la admiterea în liceele vocaționale

Având în vedere deciziile Ministerului Educației cu privire la Metodologia de organizare, desfăşurare şi structura probelor de aptitudini pentru admiterea în liceele vocaționale pentru anul 2020, deputatul USR Dan Rădulescu a adresat o scrisoare deschisă ministrului Educației prin care avertizează că procedurile speciale din acest an pot genera discriminări.

Deși mai este puțin timp, probele urmând a se desfășura în perioada 2-5 iunie, avem nevoie de mecanisme prin care toți candidații să aibă acces la o competiție corectă! Solicit Ministerului Educației să sprijine intereselor legitime ale elevilor, în loc să se rezume la a bifa o soluție birocratică!

Scrisoarea deschisă:

Stimată Doamnă Ministru,


Cu toate că școala online este „obligatorie”, nu toți elevii au acces la internet și la tehnologia necesară. Sunt 250.000 declarați în această situație. În realitate, numărul poate fi mai mare, iar responsabilii din educație nu au încă soluții concrete pentru ei. Doar 60% dintre elevi au participat până acum la cursurile online. După aceste numere îngrijorătoare, care arată că educația nu este pregătită încă pentru predarea și pentru evaluarea online, Ministerul Educației a anunțat oficial, luni-dimineață, că a aprobat noul calendar privind admiterea la liceu pentru anul 2020.

Una dintre problemele pe care aș dori să o semnalez este înscrierea pentru probele de aptitudini în liceele vocaționale care se va realiza foarte curând (2-5 iunie), pentru că, așa cum vom încerca să bifăm o normalitate simulată, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, în cazul Evaluării Naționale și a bacalaureatului, au fost găsite soluții „de criză” și pentru testele de aptitudini. Disoluții aș opta să spun, căci distorsionează logica egalității de șanse și a evaluării obiective.

Iată câteva exemple:

  • Pentru profilul Artistic – arte vizuale: specializările Arte plastice, Arte decorative, Arhitectură, Arte ambientale, Design, Conservare – restaurare bunuri culturale se va face evaluarea unui portofoliu de lucrări.
  • Pentru profilul artistic, specializarea Muzică – Secția Instrumentală și Secția Artă vocală interpretativă, evaluarea se va desfășura pe baza unei înregistrări audio-video a repertoriului instrumental/vocal.
  • Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învățământul liceal vocațional, profil artistic, specializarea Muzică-Secția Teoretică se vor susține on-line, pe una din platformele comunicate de unitatea de învățământ care organizează probele.
  • Pentru profilul artistic, specializarea Coregrafie, pentru absolvenții claselor a VIII-a, specializarea Coregrafie se echivalează cu media aritmetică a mediilor generale obținute de candidat în ultimul an de studiu la disciplinele Dans Clasic și Dans românesc în timp ce pentru absolvenții învățământului gimnazial, altul decât specializarea Coregrafie, proba de aptitudini constă în evaluarea unei înregistrări pe suport CD/DVD (audio-video) transmise de candidat.
  • Pentru profilul artistic, specializarea Arta Actorului, examenul de admitere se va realiza pe baza evaluării unei înregistrări pe un CD/DVD (audio-video) cu evoluția candidatului, conform cerințelor conținutului probelor.



Cum prezintă un CD/ DVD sau cum se va loga on-line, pe una din platformele comunicate de unitatea de învățământ, unul dintre cei 250 000 de elevi care nu au acces la internet, calculator sau cameră video? Vor putea acești copii susține proba în fața comisiei?

 
Ce garanție va avea comisia că lucrările din portofoliul artistic al elevului care dorește să studieze arte vizuale chiar îl au drept autor pe candidat?

Deși înțeleg situația specială în care ne aflăm, din goana de a „bifa” o normalitate din scriptele ministerului, riscăm să simulăm ceva care nu mai are nicio legătură cu realitatea din școli dar care va influența viitorul unor copii doritori să-și continue studiile într-un liceu vocațional.


Nu transformați acest ordin și admiterile de anul acesta într-un instrument de discriminare! Timp mai este, deși puțin, să vă răzgândiți și să creați mecanisme prin care toți cei care doresc să susțină examene la liceele vocaționale din țară să aibă acces la o competiție corectă!
Alegeți să bifați sprijinirea intereselor legitime ale elevilor, nu să simulați normalitatea!


Cu respect,

Dan Rădulescu

Deputat USR