Ministerul Educației ține secrete detaliile implementării programului Euro 200

Ministerul Educației ține secrete detaliile implementării programului Euro 200

Deputatul USR Dan Rădulescu a solicitat Ministerului Educației informații despre implementarea programului Euro 200, programul lansat în 2004 în scopul sprijinirii copiilor din familii defavorizate în vederea achiziționării unui calculator. Din păcate, ministerul condus de Monica Anisie a dovedit opacitate, lucru cu atât mai de neînțeles în această perioadă în care este cu atât mai importantă facilitarea accesului la tehnologie și învățământ online pentru copiii din mediile defavorizate.

Conform prevederilor Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziționării de calculatoare, suma de 200 de euro a fost destinată exclusiv achiziționării unor calculatoare personale noi, dotate în mod obligatoriu, „cu software de bază licențiat, incluzând un sistem de operare și un program antivirus”, fiind stipulată și o configurație minimă recomandată (Norme metodologice din 13 august 2004, art 1). Conform articolului 6 din lege, înstrăinarea calculatoarelor înainte de expirarea perioadei de 3 ani de la cumpărarea acestora este interzisă. 

La începutul lunii aprilie 2020, Guvernul a relansat programul Euro 200 în baza Legii nr. 269/2004 și prin actualizarea Normelor metodologice pentru aplicarea ei (Hotărârea nr. 225 din 26 martie 2020).

Deputatul USR Dan Rădulescu a adresat Ministerului Educației întrebări referitoare la eventualele controale efectuate în teritoriu cu privire la implementarea Legii nr. 269/2004, de la adoptarea ei și până în prezent. De asemenea, parlamentatul a solicitat date cu privire la numărul de beneficiari ai ajutorului financiar, de la adoptarea legii și până în prezent, pentru a vedea cât de eficient este acest program, cu atât mai mult cu cât contextul pandemiei de COVID-19 ne-a forțat să ne concentrăm atenția asupra metodelor de învățare online.

Având în vedere faptul că susținem acest program din fonduri publice încă din anul 2004, precum și discuțiile avute cu actorii sociali din teritoriu, am ajuns la concluzia că ar fi foarte important să aflăm cât mai multe despre modul în care programul a fost cu adevărat implementat până acum. Nu am primit încă răspuns”, declară deputatul USR Dan Rădulescu.

Conform art. 6, alin (3) al Legii nr. 269/2004, constatarea nerespectării prevederilor stipulate în documentul legislativ ar fi trebuit să se efectueze de către „persoane împuternicite în acest scop de Ministerul Educației și Cercetării Științifice, Ministerul pentru Societatea Informațională și de alte instituții abilitate de lege pentru a efectua controale în domeniul financiar-bugetar”, iar sumele recuperate din restituirea ajutorului financiar ar fi trebuit să constituie venituri la bugetul de stat.

Prin urmare, am adresat noi întrebări ministrului de resort, la care sper să primesc un răspuns cât mai curând. Câte persoane au fost împuternicite pentru a verifica implementarea programului în perioada 2004-2020 și de către cine. Câte controale s-au efectuat până acum, s-au constatat nereguli? În cazul unui răspuns afirmativ, care au fost sancțiunile, măsurile reparatorii și de prevenție adoptate? Avem nevoie de măsuri eficiente, care să producă un impact semnificativ în societate. Iar copiii din mediile defavorizate au nevoie de facilitarea accesului la tehnologie și învățământ online”, mai declară deputatul USR.

În luna aprilie, parlamentarul a depus un proiect de modificare a legii în discuție, astfel încât venitul minim pe membru de familie în cazul beneficiarilor să crească de la 250 de lei la valoarea Indicatorului Social de Referință (actualmente 500 de lei) și, totodată, să poată fi achiziționate tabletele și dispozitive similare care permit învățarea online.