Starea de alertă nu trebuie să fie folosită pentru politizarea instituțiilor!

Starea de alertă nu trebuie să fie folosită pentru politizarea instituțiilor!

Uniunea Salvați România a formulat mai multe propuneri de modificare a proiectului de lege întocmit de Guvern și trimis Parlamentului cu privire la măsurile ce vor fi luate pe perioada stării de alertă, după data de 15 mai. În proiectul de lege sunt incluse prevederi controversate prin care este creată posibilitatea de a folosi starea de alertă pentru politizarea administrației publice și pentru transformarea României într-un stat coercitiv. 

În următoarea perioadă, care poate dura și peste 6 luni, autoritățile nu doar că vor putea interzice organizarea și desfășurarea unor manifestații în spații deschise, circulația persoanelor și vehiculelor, ieșirea-intrarea în anumite zone și anumite intervale orare, dar vor putea limita sau suspenda activitatea unor instituții sau operatori economici sau vor putea decide demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări. 

Cea mai gravă prevedere din proiectul de lege elimină concursurile de angajare în instituțiile publice pe perioada stării de alertă, putând fi angajați oameni, după bunul plac, pe durată determinată de 6 luni. În lipsa unor prevederi clare, angajările ar putea fi însă făcute și în ultima zi a stării de alertă. Totodată, nu există vreo interdicție în proiect de a prelungi aceste contracte ulterior sau chiar de a le transforma în contracte de muncă pe perioadă nedeterminată.

De asemenea, prin derogare de la legislația în vigoare, numirile în funcțiile publice sau de înalt funcționar public vor putea fi făcute fără îndeplinirea condițiilor de pregătire. Se va deschide, astfel, calea de intrare în corpul înalților funcționari publici (prefect, subprefect, inspector guvernamental, secretar general) a unor persoane care nu au fost anterior funcționari publici, iar lipsa concursului va face posibilă suprapolitizarea și a acestui corp de funcționari. În teorie, durata contractului este limitată și în acest caz la 6 luni, dar, din nou, nu există vreo interdicție de prelungire sau de transformare în angajare pe durată nedeterminată.

În plus, proiectul prevede că statul îi va putea trimite forțat pe angajații la stat în concediu de odihnă, le va putea modifica temporar locul și felul muncii, iar în cazul funcționarilor publici din administrația publică le va putea, unilateral, modifica raportul de serviciu. Or, astfel de prevederi ridică seriose semne de întrebare cu privire la constituționalitatea măsurilor, care par gândite mai puțin în interesul cetățenilor și mai mult al partidului aflat la guvernare.

Starea de alertă nu trebuie să fie folosită de partidul la guvernare nici pentru politizarea administrației publice, nici pentru a-și pregăti viitoarele campanii electorale, sens în care USR a depus un amendament de modificare a art. 21 din proiectul de lege trimis de Guvernul Orban. Amendamentul prevede ca toate contractele de muncă ale persoanelor angajate fără concurs în instituțiile și autoritățile publice să înceteze de drept, fără excepție, la finalul perioadei de 6 luni și să nu poată fi făcute numiri, cu derogare de la lege, în funcțiile publice sau de înalt funcționar public.

Pe de altă, proiectul de lege al Guvernului Orban este incomplet. Lipsesc atât măsuri economice și sociale obligatorii, cât și prevederi privind contravențiile, drept pentru care chiar parlamentarii PNL au depus amendamente în acest sens. USR va depune, de asemenea, amendamente care să vizeze redresarea economiei, deschiderea turismului, reluarea activităților sportive și culturale.