Statul trebuie să pună la dispoziția fiecărui elev sau student mijloace digitale pentru învățare

Statul trebuie să pună la dispoziția fiecărui elev sau student mijloace digitale pentru învățare

Deputata USR Cristina Iurișniți solicită Ministerului Educației să modifice condițiile impuse elevilor pentru a beneficia de programul național Euro 200. La momentul de față, Euro 200 prevede acordarea a unui voucher de 200 de euro pentru achiziționarea unui calculator fiecărui elev care provine dintr-o familie unde venitul brut pe membru este de maximum 250 de lei!

,,Să luăm exemplul unei familii cu doi copii care au calitatea de elevi. Pentru a beneficia de Euro 200, ar însemna ca venitul brut al familiei să fie de maximum 1.000 de lei! În aceste condiții, ce familie din România care câștigă 1.000 de lei (brut) s-ar putea gândi că tableta sau calculatorul copiilor sunt o prioritate? Am solicitat Ministerului Educației să modifice urgent Hotărârea de Guvern nr. 1294/2004 și să crească substanțial limita de venit pentru a putea beneficia de acest program cât mai mulți copii”, a declarat deputata USR Cristina Iurișniți.

Deputata USR atrage atenția că există modalități mult mai eficiente prin care statul se poate asigura că toți elevii beneficiază de mijloace digitale pentru desfășurarea cursurilor online. De exemplu, o primărie a identificat elevii care se află în imposibilitatea de a-și achiziționa tablete și a alocat banii necesari din bugetul local pentru achiziționarea tabletelor, regimul tabletelor fiind similar cu cel al manualelor, adică au devenit obiecte de inventar.

,,Această soluție identificată de autoritățile locale din Cluj-Napoca este bine-venită în contextul în care răspunde punctual unei probleme ce nu mai suportă amânare. Față de programul Euro 200, care impune condiții restrictive, soluția achiziției de tablete necesare învățării digitale și înregistrarea lor ca materiale didactice în inventarul unității de învățământ este una eficientă si viabilă. Solicit Ministerului Educației să ia în considerare o astfel de măsură pe care să o implementeze la nivel național. Este mult mai eficient ca statul să achiziționeze mijloacele digitale prin licitații publice transparente, urmând să le distribuie tuturor elevilor aflați în situații dificile. Mai mult, tabletele rămân în proprietatea statului și pot fi refolosite și de alte generații de elevi”, a mai declarat Cristina Iurișniți.

O astfel de măsură trebuie asumată la nivel național, deoarece nu toate autoritățile publice locale dispun de sumele necesare de bani.

Statul nu trebuie, în acest context al crizei sanitare, să impună criterii excesive. Bugetul unui astfel de program trebuie să fie construit în mod obiectiv în funcție de nevoi, nu invers. Conform studiului realizat de Organizatia neguvernamentală Human Catalyst,  peste 40% din elevii României nu au acces la resurse și instrumente digitale.

Mai mult, 68% din profesorii din 1.600 de școli sărace nu au acces la formări profesionale și resurse online.

Așadar, Ministerul trebuie să identifice elevii aflați în situații de risc (pe baza unor algoritmi reali), să revizuiască fundamental programul Euro 200 în acord cu nevoile din teren, urmând ca abia ulterior să estimeze costurile, care pot fi, de altfel, acoperite din fonduri europene nerambursabile, respectând consecvent principiul 3D, esențial pentru profesionalizarea și eficientizarea învățământului românesc: Digitalizare, Debirocratizare, Descentralizare.