Scrisoare deschisă adresată ministrului Educației

Scrisoare deschisă adresată ministrului Educației

Deputatul USR Cristina Iurișniți îi adresează o scrisoare deschisă ministrului Educației, Monica Anisie, prin care îi cere să continue campania legată de infrastructura școlară, infrastructură pe care aproximativ 1.000 de primari o desconsideră. Nicio școală fără apă și canalizare!

Deputatul USR propune ca profesorii, părinții și elevii să exercite, prin mesaje publice, presiune asupra primarilor care nu asigură în școli apă și canalizare.

De asemenea, Cristina Iurișniți propune „includerea în legile finanțelor publice a unor serii de prevederi care să restricționeze accesul la fondurile din bugetul de stat (cotele defalcate din impozitul pe venit/ TVA) a tuturor primarilor care nu asigură în bugetele proprii fondurile necesare pentru finanțarea complementară a educației”. Este vorba de investițiile în infrastructura școlară, decontarea navetei elevilor și profesorilor și acordarea de burse școlare.

Scrisoarea deschisă în integralitate:

„Nicio școală fără apă și canalizare!  Niciun învățător sau profesor admonestat în fața elevilor! 

Doamnă Ministru, 

Prin recenta descindere din Ialomița în comunitățile sărace, ați  transmis clar mesajul că vă doriți să aduceți, pe bună dreptate, pe agenda publică problema infrastructurii și a dezinteresului cronic al primarilor pentru reabilitarea școlilor și, în general, pentru orice investiție pentru educație. Mesajul ministerial a fost că e nevoie de prezență și implicare pe teren. În regulă până la acest punct. Un ministru trebuie să iasă din clădirea ministerului în realitatea crudă a României profunde.

Am luat la cunoștință din spațiul public că vreți să aveți un soi de ’Birou în teritoriu‘. Aces demers, doamnă ministru, ar fi util dacă pe viitor ați merge în inspecție fără jurnaliștii la ușă, ci pentru a lua feedback, a empatiza și pentru a propune soluții! În ‘vizita’ de la unitatea școlară din Frumușica am văzut doar control în loc de necesara îndrumare și tactul pedagogic pe care cu siguranță îl dețineți în calitate de cadru didactic cu experiență. 

În acest context, vă solicit doamnă ministru să continuați cu fermitate campania legată de infrastructura școlară, pe care aproximativ 1.000 de primari o desconsideră, pe agenda lor Educația și investițiile pentru școală fiind pe ultimul loc! 

Vă propun să demarăm o campanie de presiune media, prin mesaje de interes public, agreată  de elevi, profesori și părinți asupra primarilor care își bat joc de educația, sănătatea și siguranța copiilor noștri, nefiind în stare să asigure apă și canalizare școlilor din proiecte cu finanțare europeană, finanțările bugetare cuprinse în bugetele locale mergând prioritar pe salarizare. Această campanie trebuie inițiată în cel mai scurt timp, având în vedere că exact în această perioadă se elaborează bugetele locale ale tuturor unităților administrativ-teritoriale din România. Mai mult, propun includerea în legile finanțelor publice a unor serii de prevederi care să restricționeze accesul la fondurile din bugetul de stat (cotele defalcate din impozitul pe venit/ TVA) a tuturor primarilor care nu asigură în bugetele proprii fondurile necesare pentru finanțarea complementară a educației. Investițiile în infrastructura școlară, decontarea navetei elevilor și profesorilor, acordarea de burse școlare reprezintă atribuțiile administrațiilor locale, care trebuie sancționate aspru atunci când își neglijează responsabilitățile! 

USR susține ’Nicio școală fără apă și canalizare‘ iar guvernul din care faceți parte a acceptat amendamentele USR dedicate infrastructurii școlare. 

Vă invităm să susțineți acest demers, pentru că totul pornește de la Educație și de la infrastructura școlară subfinanțată cronic, care nu mai poate fi ignorată la infinit! Din perspectiva alocărilor bugetare pentru educație, este grav și inacceptabil că din 2011 ne învârtim în jurul a 2,5 și 3% din PIB pentru educație și nu reușim niciodată să găsim bani suficienți pentru utopicul minim 6% pentru Educație, fie și etapizat! Ce exemplu dă statul român atunci când el însuși nu respectă legea? Nu există nicio declarație fără echivoc pentru 6% pentru Educație!

De asemenea, vă solicit și va susțin să reabilitați imaginea și statutul profesorului din România, atât de mult erodată de guvernul precedent! 

Vreți să fiți un ministru implicat, atunci fiți un ministru reformator, fără să faceți doar exerciții de imagine luând la rost o învățătoare fără să identificați adevăratele probleme și în special să propuneți soluții.

Demnitatea profesorilor trebuie respectată, pentru interesul beneficiarilor educației, copiii noștri, care au răspuns sincer că doamna a ridicat tonul pentru că nu erau ‘cuminți’ .

Legea Educatiei trebuie respectată, iar un ministru trebuie sa fie un exemu de bune practici!  Faptul că articolul 272 din Statutul cadrului didactic a fost eludat, ridică mari semne de întrebare! 

Să nu uităm că în ultimii 30 de ani profesorii și elevii au răbdat frigul din școli, au lucrat și lucrează în condiții precare, unii profesori au decedat sau au fost victime ale violenței la locul de muncă, au avut sarcini și poveri peste măsură, salarii umilitoare, presiuni politice, părinți dezinteresați, elevi cu cerințe educaționale speciale pentru care statul nu are nici bani, nici facilități, nici psihologi școlari suficienți în școli și nici măcar subiecte de evaluare naționale adaptate acestora!

Susțineți și investiți în formarea profesională continuă gratuită a cadrelor didactice pentru a forma și a evalua competențe, nu cunoștințe! Susțineți mai mulți consilieri școlari și psihologi în școli pentru o mai bună dezvoltare personală și profesională a copiilor noștri! 

USR a depus deja un proiect de lege în acest sens! 

Susțineți reformarea și actualizarea programelor școlare! Manuale de calitate la timp! 

Susțineți, fără jumătăți de măsură, meritocrația și depolitizarea reală și nu formală a sistemului de educație, inclusiv la nivel universitar! Niciun director de școală sau rector cu funcții politice pe perioada mandatului! 

Concursul pe post trebuie să fie unicul criteriu de numire a unui director. Acesta trebuie să respecte legislația, inclusiv articolul care nu s-a respectat la școala din Ialomița!

Cei 3 D sunt esențiali: Depolitizare, Debirocratizare și Descongestionare sunt obiective care vor fi atinse doar cu finanțare și investiții pentru modernizarea și digitalizarea întregului sistem! 

Vrem Educație pentru viitor! Vrem 6% pentru România gândirii critice, România competențelor transversale, România cetățenilor autonomi, responsabili și implicați civic! 

Vă asigur doamnă ministru că voi sprijini orice acțiune orientată spre un sistem educațional reformat și modern, care să se înscrie în cele 8 competențe cheie la nivel european!”