CFR Marfă are nevoie urgentă de restructurare pentru a putea redeveni o companie profitabilă

CFR Marfă are nevoie urgentă de restructurare pentru a putea redeveni o companie profitabilă

Parlamentarul Daniel Popescu, membru în Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, a transmis către Ministerul Transporturilor o interpelare prin care solicita o serie de clarificări referitoare la stadiul plăților pentru orele suplimentare prestate de angajații Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă (CFR Marfă) în cursul ultimilor doi ani, având în vedere întârzierile care s-au raportat în presă și la cabinetele parlamentare din teritoriu.

Informațiile transmise de Ministerul Transporturilor arată clar că situația este departe de a se rezolva, nefiind prezentate măsuri structurale care să ducă la remedierea problemelor legate de pierderile și datoriile pe care această companie, cândva profitabilă, nu încetează să le înregistreze de peste cinci ani.

Interpelarea deputatului USR se înscrie într-un context în care au fost semnalate – atât de presă, cât și personal de către angajații companiei CFR Marfă – întârzieri semnificative în ceea ce privește plata drepturilor salariale, inclusiv a orelor suplimentare. Această situație se înregistrează încă de la nivelul anilor 2017 și 2018, nicio soluție concretă nefiind găsită până acum în acest sens. Mai mult, în ciuda demersurilor efectuate de reprezentanții sindicali ai angajaților, cum este Federația Mecanicilor de Locomotivă, solicitările privind plata orelor suplimentare necompensate cu timp liber au rămas fără răspuns. Situația de la CFR Marfă arată clar cât de păgubos este managementul în companiile de stat, management dictat de interese de clan și asigurat la nivel central și regional de oameni incompetenți, numiți pe criterii politice.

Situația în care se află CFR Marfă este tipică unei companii de stat care este administrată prost și neonest și care nu acordă atenția cuvenită propriilor angajați. Orele suplimentare neplătite, condițiile de muncă improprii, echipamentele învechite și locomotivele uzate și nesigure pun în pericol în fiecare zi sănătatea fizică și psihică a mecanicilor de locomotivă și a altor angajați de la CFR Marfă.” – a menționat deputatul USR Daniel Popescu.

În răspunsul formulat, Ministerul Transporturilor a precizat că achitarea orelor suplimentare efectuate de angajații CFR Marfă în perioada 2017-2018 este în derulare. Din totalul de 913.965 de ore suplimentare, au fost achitate 532.031, în valoare de 2.020.210. Tot pe parcursul anului 2018, au fost compensate cu ore libere plătite un număr de 120.265 de ore suplimentare. De asemenea, Ministerul Transporturilor a menționat că, la sfârșitul anului 2018, soldul orelor suplimentare rămase neachitate s-a ridicat la 261.669, acestea urmând a se achita în funcție de situația financiară a societății și de lichiditățile disponibile.

„Societățile feroviare sunt în cădere liberă încă din anii ‘90, angajații pierzându-și aproape toate drepturile pe care le-au avut, precum: primele de Paște și de Crăciun, bonurile de masă, al 13-lea salariu, transport gratuit CFR, echipamentele de lucru, echipamentele de protecție (se primea o data pe an, iar acum se primesc o dată la 2 ani), subvenționarea unui bilet de tratament sau de odihnă și, cel mai important, pierderea coeficientului de ierarhizare (K). Societatea are nevoie de o nouă viziune, reorganizare, iar viitorul societății ar trebui din nou discutat în CSAT.”, transmite deputatul USR Daniel Popescu.

Toate acestea se întâmplă cu acceptul tacit al celor care ar putea determina o schimbare radicală de management, dacă ar avea voința politică de a face acest lucru. Prin faptul că nu ia nicio măsură fermă, Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, se face tot atât de vinovat de situația de la CFR Marfă, precum se fac cei care conduc această companie și care o lipsesc de șansa de a se moderniza. Acesta este încă un exemplu din atâtea altele, care demonstrează că managementul companiilor de către stat este unul păgubos și că singura șansă ca o societate națională să se redreseze este preluarea modelului economic privat și activitatea concurențială pe o piață liberă. Trebuie găsită urgent o formulă de revitalizare a sectorului de transport de marfă pe calea ferată – un mod de transport ecologic – pentru ca acesta să devină performant, profitabil și competitiv, cu angajați respectați și bine remunerați.