USR, pași spre democratizarea universităților. Limitarea mandatelor rectorilor, vot în unanimitate

USR, pași spre democratizarea universităților. Limitarea mandatelor rectorilor, vot în unanimitate

Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților a votat în unanimitate inițiativa legislativă a USR privind democratizarea tuturor universităților din România.

Propunerea legislativă (pl-x 233/2019) inițiată de senatorul Vlad Alexandrescu și deputata Cristina Iurișniți prevede limitarea mandatelor rectorilor la maximum două, indiferent de perioadele în care acestea s-au derulat sau de întreruperile acestora. Totodată, Comisia a introdus și mențiunea suplimentară cu privire la faptul că mandatele rectorilor sunt limitate chiar și în situația reorganizării din punct de vedere juridic a universității.

De asemenea, proiectul USR prevede că studenții au dobândit o pondere de 25% din numărul total de electori în cadrul alegerii rectorilor. Reprezentarea într-o proporție semnificativă a studenților reprezintă un pas înainte în ceea ce privește revalorizarea legitimității rectorilor, dar și democratizarea alegerilor acestora”, transmite deputatul Cristina Iurișniți.

Inițiativa a fost avizată favorabil de Comisia Juridică și de Comisia pentru Drepturile Omului, iar după raportul favorabil al Comisiei de Învățământ, legea va merge în Camera Deputaților, urmând să fie adoptată cu votul final al Senatului.

În ceea ce privește modalitatea propusă de alegere a decanilor prin vot universal al cadrelor didactice și de cercetare titulare și al studenților, în aceeași proporție de 75%, respectiv 25%, în pofida lipsei de susținere din partea Ministerului Educației Naționale, inițiatorii, împreună cu partenerii sociali, vor transmite amendamente către Comisia de Învățământ din Senat.

Democratizarea universităților trebuie să existe la orice nivel de reprezentare universitară, iar responsabilitatea și performanța managementului universitar sunt generate de gradul de legitimitate pe care rectorii și decanii îl au în fața comunităților academice.