OUG privind lobby-ul legalizează traficul de influenţă prin „metoda încrucişării”

OUG privind lobby-ul legalizează traficul de influenţă prin „metoda încrucişării”

USR transmite că legiferarea activităţii de lobby va permite supravieţuirea şi înflorirea traficului de influenţă într-o formă protejată de lege. Astfel, deşi importat în totalitate din Austria – dovadă că guvernul PSD a internaţionalizat plagiatul legislativ – proiectul conţine false interdicţii pentru demnitari, extrem de simplu de eludat după o metodă folosită anterior de parlamentari.

„Încă din timpul guvernării Năstase, tema lobby-ului a stârnit interes în România. Se putea legifera atunci o nouă profesie, însă traficul de influenţă era mult mai ofertant financiar pentru politicieni. Apoi, în ultimii ani, numeroase propuneri legislative au încercat să dea o formă legală acestei activităţi. Fără succes. Acum, se pare, suntem cel mai aproape de un astfel de act normativ, dar pentru că avem o guvernare pesedistă, legiferarea se va produce – abuziv! – printr-o ordonanţă de urgenţă, în absenţa oricărei urgenţe. Dincolo de metodele deloc transparente ale Puterii, textul ordonanţei ridică serioase probleme în sine. În primul rând, avem de-a face cu o simplă traducere a unui act austriac. Creierele de la Palatul Victoria s-au odihnit, în timp ce traducătorii s-au erijat în legiuitori. Sigur că ideea importului legislativ nu e una nefericită întotdeauna şi trebuie făcut cu discernământ. În cazul de fată, având în vedere nuanţele subiectului şi specificul clasei politice, plagierea unei legi din Austria e un transplant nereuşit cu implicaţii majore. Legislaţia e un sistem complex, nu putem forţa componente austriece să funcţioneze într-un mecanism românesc. Şi cu toate acestea, PSD exact asta face. De ce? Pentru că legea din Austria, implementată în sistemul românesc, îi oferă Partidului Social Democrat fix marja de manevră de care are nevoie pentru a-şi continua practicile, unele demonstrate ca ilegale de Justiţie”, transmite deputatul USR Silviu Dehelean, membru al Comisiei juridice din Camera Deputaţilor.

Astfel ajungem la cea de-a două mare hibă a proiectului de OUG: pentru demnitari şi funcţionari publici există interdicţii doar în domeniul lor de activitate. În alte domenii, demnitarii statului român, încărcaţi cu funcţii, acces la informaţii şi putere de decizie, pot fi activi şi că lobby-işti. Iar aici intervine experienţa Partidului Social Democrat: metoda încrucişării-folosită atunci când parlamentarii nu-şi puteau angaja apropiaţii la cabinet, dar îi puteau angaja pe apropiaţii colegului, şi viceversa – va permite demnitarilor să practice lobby-ul în domeniul de activitate al colegului, în timp ce colegul de partid sau chiar de grup de interese, se va revanşa într-un mod similar”, conchide deputatul Silviu Dehelean.