USR contestă la CCR legalitatea Comisiei Iordache

USR contestă la CCR legalitatea Comisiei Iordache

Uniunea Salvați România a depus azi la Curtea Constituțională o sesizare de neconstituționalitate cu privire la Hotărârea de înființare a Comisiei speciale pentru legile justiției.

Sesizarea USR arată că PSD și ALDE au acordat Comisiei speciale atribuții ilegale, care potrivit Regulamentului celor două Camere revin Comisiilor juridice permanente, pentru a scurta la maxim timpul de dezbatere și de adoptare a modificărilor legilor justiției.

Din hotărârea de înființare nu rezultă cu claritate care este rolul acestei Comisii speciale, ceea ce creează o confuzie între atribuțiile comisiilor permanente și atribuțiile Comisiei Speciale, iar parcursul ulterior al proiectelor de lege devine incert și impredictibil.

Aparent, proiectele de modificare a legilor justiției vor ajunge direct în plenul reunit al Parlamentului după dezbaterile din Comisia specială, ceea ce contravine Regulamentului și Constituției. Aceste proiecte, care au ajuns să fie dezbătute ilegal în Comisia specială a lui Iordache, ar fi trebuit să treacă prin Comisiile juridice permanente ale Camerei Deputaților și Senatului și abia apoi adoptate de plenul fiecărei Camere, pentru a respecta principiul bicameralismului.

Potrivit Regulamentului, o comisie specială poate doar să avizeze sau/și să elaboreze proiecte de lege, în timp ce Comisia Iordache modifică legi existente. În plus, majoritatea PSD-ALDE din Biroul Permanent poate să prelungească la nesfârșit existența acestei Comisii.

”Ce a făcut PSD-ALDE prin această hotărâre este să creeze o super-comisie, ce înlocuiește comisiile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului și își poate prelungi existența prin decizia Biroului Permanent, ori de câte ori acesta o dorește, lucru care încalcă astfel Constituția și Regulamentul activităților comune ale celor două Camere”, a declarat vicepreședintele USR, senatorul Vlad Alexandrescu.

Există deja precedente favorabile în jurisprudența CCR, care s-a pronunțat deja în sensul că autonomia regulamentară nu poate fi exercitată în mod discreționar, abuziv, cu încălcarea atribuțiilor constituționale ale Parlamentului.

Aşadar, ţinând cont de argumentele de mai sus, precum şi de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, rezultă că înființarea unei comisii speciale care dobândește competența de examinare, modificare și completare a tuturor actelor normative cu incidență în domeniul justiției pe o perioadă nedeterminată şi nedeterminabilă contravine regimului juridic specific al unor astfel de comisii speciale, încălcându-se art. 64 alin. (4) din Constituție.